حسین بابایی وکیل ملکی در استان قزوین

افراز ملک چیست؟

افراز ملک عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکاء یا به عبارتی دیگر تقسیم مال غیر منقول مشاع، بین شرکاء به نسبت سهم آنان. رکن اساسی تحقق افراز «حالت اشاعه» می باشد.

تفکیک ملک چیست؟

عبارت است از تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچکتر. بر فرض مثال یک زمینی به مساحت ده هزار متر است، و مالک یا مالکین زمین تصمیم دارند، زمین را به قطعات پانصد متری تقسیم نمایند.

تقسیم ملک چیست؟

تقسیم اعم است از تفکیک و افراز و غیر آن. بر فرض مثال تقسیم ترکه متوفی که شامل اموال منقول و غیر منقول میشود.

بیشتر بخوانید : مقایسه ابطال اجراییه با ابطال عمليات اجرایی

تفاوت افراز ملک و تفکیک ملک

  1. در افراز تقسیم براساس سهم هر شریک صورت می گیرد. بر فرض مثال اگر قطعه زمینی بین دو شریک مشترک باشد و یکی از آنها مالک چهار دانگ و دیگری مالک دو دانگ باشد در موقع افراز، ان زمین به دو قسمت مساوی تقسیم نمیشود، بلکه به دو قسمتی که ارزش یکی از آنها دو برابر دیگری باشد تقسیم میگردد
  2. اما اگر ملک مشاعی تفکیک گردد، معمولا تفکیک براساس میزان مالکیت شرکاء صورت نمیگیرد، بلکه به ترتیبی که مثلا فروش قطعات سهل تر باشد انجام می شود. اما اگر ملک مشاعی تفکیک گردد، معمولا تفکیک براساس میزان مالکیت شرکاء صورت نمیگیرد، بلکه به ترتیبی که مثلا فروش قطعات سهل تر باشد انجام می شود.
  3. در تفکیک، ملک می تواند هم ملک غیر منقول مشاع باشد و هم می تواند مشاع نباشد. اما رکن اساسی افراز حالت اشاعه می باشد.
  4. در صورت تفکیک ملک مشاعی، حالت اشاعه باقی می ماند، برای مثال اگر ملک ده هزار متری برای دو مالک مشاعی به نسبت مساوی باشد. پس از تفکیک، زمین به ده قطعه هزار متری نیز، هریک از شرکاء مالک سه دانگ هر قطعه خواهند بود. اما در افراز، سهام از حالت اشاعه خارج میگردد.
  5. در افراز چون باید سهم هر شریک مشخص شود، ممکن است مرافعه و اختلاف بین شرکاء پیش می آید و لذا نیاز به دخالت مراجع قضایی است. اما تفکیک جنبه قضایی نداشته و در صلاحیت اداره ثبت می باشد.

رزرو وقت ملاقات برای وکیل ملکی در قزوین

ثبت درخواست ملاقات حضوری
تفاوت افراز ملک و تفکیک ملک و تقسیم ملک، حسین بابایی وکیل پایه یک در قزوین

مرجع درخواست افراز ملک

مطابق ماده یک قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 1357، درمورد املاک مشاعی که جریان ثبت آنها خاتمه یافته، اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، رسیدگی به درخواست افراز با واحد ثبتی محلی است که ملک مورد تقاضای افراز در حوزه ان واقع است. و مطابق ماده دوم همان قانون، تصمیم واحد ثبتی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه است. دقت شود اگر جریان ثبتی خاتمه یافته باشد ولی بین مالکین، محجور یا غائبی باشد در این صورت مطابق رای وحدت رویه ردیف 59/29 مورخ 1360/01/15 هیات عمومی دیوان عالی کشور ناظر به ماده ی 313 قانون امور حسبی، رسیدگی به دعوای افراز در صلاحیت دادگاه عمومی می باشد. در این صورت رای دادگاه، قابل تجدید نظر می باشد. و اگر جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته باشد، در این صورت نیز مرجع رسیدگی دادگاه می باشد و رای دادگاه قابل تجدید نظر می باشد.

مرجع درخواست تفکیک ملک

مطابق ماده 150 قانون ثبت، مرجع ثبت درخواست تفکیک اداره ثبت می باشد.

مشاوره رایگان با بهترین وکیل قراردادها و شرکت ها در قزوین

برای دریافت خدمات مشاوره در مسائلی مربوط به تنظیم قراردادها ، دعاوی ملکی و انجام امور شرکت ها می توانید با دفتر آقای حسین بابایی وکیل با تخصص در حوزه قراردادها، شرکت ها و املاک در استان قزوین تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ایشان بهترین بهره را ببرید. 

شما همچنین برای دریافت وقت مراجعه حضوری میتوانید از طریق نشانی ما در صفحه تماس با ما استفاده نمایید. مراجعه حضوری در روز های شنبه تا چهارشنبه (بجز روزهای تعطیل) از ساعت 17:30 الی 19:30 می باشد.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد امتیازات 46